חדשות

מחקר ישראלי מצביע על מחסור בשירותי הוספיס-בית לצעירים

מחקר בהובלת פרופ' עידו וולף מ"איכילוב" בחן את מקום הפטירה של כ-210,000 מטופלים עם סרטן ב-20 שנים האחרונות בישראל. הנה התוצאות

טיפול בהוספיס (צילום: שאטרסטוק)

מחקר שבוצע במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב הראה כי עם השנים יותר ויותר חולי סרטן ישראלים מתים בבית בחיק המשפחה, וזאת הרבה בזכות הרחבת השירותים הפליאטיביים וההוספיס-בית. עם זאת, המחקר מצא פערים וחוסר שוויון בשירותים הפליאטיביים וההוספיס-בית בין אזורים שונים בארץ. המחקר בחן את מקום הפטירה של כ-210,000 מטופלים עם סרטן בישראל ב-20 שנים האחרונות.

מוות מסרטן בבית, בחיק המשפחה ידוע כקשור לאיכות חיים גבוהה יותר בסוף החיים, פחות סבל ופחות שימוש בבדיקות וטיפולים מיותרים. הרחבת שירותי התמיכה למבקשים לסיים את חייהם במיטתם מתבטאת בגידול במספר הבוחרים באופציה זו בישראל.

המחקר שבוצע בהובלת פרופ' עידו וולף, מנהל המכון האונקולוגי ב"איכילוב" וד״ר ברברה סילברמן מהמרכז לבקרת מחלות, יחד עם יובל שלו מני, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת תל אביב, ניסה לאפיין את מגמות מיקום התמותה בישראל ב-20 השנים האחרונות.

החוקרים מצאו כי  עם השנים יותר ויותר חולי סרטן מתים מחוץ לבית החולים. על פי תוצאות המחקר, 69.1% מהפטירות מסרטן התרחשו בבית חולים ו-30.8% התרחשו מחוץ לבית חולים. לאורך תקופת המחקר התמותה מחוץ לבית החולים עלתה באחוז אחד מדי שנה, בעיקר בזכות הרחבת שירותי הוספיס בית.

החוקרים מצאו עוד כי חולים צעירים (פחות מ-44 שנה) וחולים עם ממאירויות המטולוגיות מתים יותר בבית החולים ולהערכתם, הדבר נובע ממחסור בשירותי הוספיס לצעירים.

בהשוואה בין המחוזות נמצא כי השיעור הגבוה ביותר של חולי סרטן שנפטרו בביתם (45%) נמצא באזור הדרום, שבו יש יותר שירותים שתומכים בהוספיס בית. במחוז ירושלים נמצא השיעור הנמוך ביותר של חולי סרטן שנפטרו בביתם (כ-20% בלבד).

"במחוז תל אביב ראינו שיפור משמעותי במרוצת השנים. במהלך תקופת המחקר, מקרי המוות בבית במחוז תל אביב עלו בכל שנה ב-2.3%. בשנת 2018, במחוז תל אביב נרשמו 36% של מקרי מוות מסרטן בבית, זאת לעומת 25% ב-1998", כתבו החוקרים.

החוקרים מסכמים ואומרים כי המגמות משקפות את המאמץ של מערכת הבריאות לשפר ולהרחיב את השירותים הפליאטיביים ואת הוספיס בית, תוך שימת דגש על איכות חיי המטופלים בימיהם האחרונים. עם זאת, המחקר גם מדגיש את הפערים הקיימים בשירותי הטיפול הפליאטיבי על פני אזורים גיאוגרפיים שונים ואת החשיבות למתן שירותים איכותיים בפריסה ארצית ושוויונית כדי לאפשר לכל חולי הסרטן ברחבי הארץ להחליט איך והיכן להיות בסוף חייהם.

נושאים קשורים:  הוספיס ביתי,  חולה סופני,  חדשות,  מחלות סרטן,  פרופ' עידו וולף,  איכילוב,  מחקר ישראלי,  וד״ר ברברה סילברמן,  טיפול פליאטיבי
תגובות