כנסים

"הגיעו ילדים עצובים. מה שהם עברו בשבי עולה על כל דמיון"

בכנס השנתי של האיגוד לרפואת ילדים, שיתפו רופאים כיצד נערכו לקליטה וטיפול בילדים שחזרו משבי החמאס | הוצגו חידושים ועדכונים רפואיים ונדון מקומו של הרופא מול המטופל בעת מלחמה

פרופ' גילת לבני, פרופ איתי פסח וד"ר איילת רימון בכנס האיגוד לרפואת ילדים. צילום: יח"צ

"לא יכול להיות שיש רופא ילדים בעולם שיישאר אדיש לאירוע מסוג זה". כך אמר פרופ' איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז רפואי שיבא, בפאנל שעסק בילדים שחזרו מהשבי, בכנס השנתי של האיגוד לרפואת ילדים שנערך אתמול (ד') במתחם אקספו בתל אביב.

יותר מאלף רופאות ורופאי ילדים, סטודנטים לרפואה ומתמחים השתתפו בכנס השנתי של האיגוד שנדחה בשל המלחמה ועסק, בין השאר, בבריאות הנפש, בהשמנת ילדים ובנושאים נבחרים נוספים ברפואת ילדים.

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים, אמר כי "בשגרה ובחירום רופאי הילדים הם בחזית הטיפול בילדי ישראל. בעת מורכבת זו, בחרנו לשלב בין חידושים ועדכונים רפואיים ומקצועיים לבין שיח והתייחסות למקומו של הרופא מול המטופל בזמן המלחמה, על השלכותיה הנפשיות, הבריאותיות  והחברתיות".

ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, קרא לחזק עוד את מערכי בריאות הנפש בקהילה, להגדיל את מספר המטפלים ולשפר את תנאי השכר. "1.4 מיליארד שקל לבריאות הנפש זה שינוי דרמטי אבל לא מספיק", אמר בהתייחסו לתכנית לשיפור מערך בריאות הנפש.

עוד אמר ד"ר בודנהיימר כי רופאי הילדים הם קו החזית בהתמודדות הנפשית בימים קשים אלה. "אנשים יודעים לעזור לעצמם דרך הילדים שלהם. מיד לאחר פרוץ המלחמה נערכנו לגיבוש תכנית לאומית: מקום לנפש - בריאות נפשית לכל - מענה ציבורי זמין ומותאם, שמתחילה להיות מיושמת בימים אלה. עדכנו נהלים והגדרות, גם בתחום העברת המידע. ייצרנו מערכים מובנים ובנינו הכשרות", סיפר.

תכנית נוספת שנחשפה בכנס היא "רפואה מודעת טראומה בקהילה, של עמותת חוסן, עליה סיפרה ד"ר חוה גדסי, המנהלת הרפואית של עמותת גושן. התכנית מטמיעה מענה ראשוני ומיידי לצורכי בריאות הנפש על ידי רופאי הילדים והמשפחה. היא סיפרה כי התכנית מופעלת על ידי מאות רופאים בקהילה.

פאנל בהנחיית אשת התקשורת תמר איש שלום עסק בטיפול הרפואי שניתן לילדים ששבו משבי החמאס. בפאנל השתתפו פרופ' פסח, פרופ' גילת לבני, מנהלת מחלקת ילדים במרכז שניידר וד"ר איילת רימון, מנהלת היחידה לרפואה דחופה בביה"ח לילדים דנה. הרופאים שיתפו ברגעים המרגשים והכואבים לקראת, במהלך ואחרי תהליך קליטת הילדים השבים. הם סיפרו כי נערכו עם פרוטוקולים, סימולציות ולימוד יוצא דופן של משפחות הילדים לקראת הגעתם, אך ש"המציאות שאליה נחשפו עלתה על כל דמיון".

לדבריהם, הילדים בפעימה הראשונה הגיעו עם הוריהם ובמצב טוב יותר מהמבוגרים. "בפעימה השנייה חזרו ילדים בלי הוריהם וזו היתה מכה נוראית. נכנסו ילדים עצובים שמה שהם עברו לא דומה בכלל למה שציפינו. בפעימה השלישית כולנו היינו מוכנים יותר. בית החולים היה הגשר בין תקופת הבידוד בשבי לעולם החיצוני".

עוד סיפרו כי בימים אלה נעשית עבודת כתיבה מדעית ומתבצע מעקב אחרי הילדים ששוחררו. נוסד גם ספר זכרונות של אנשי הצוות עבור הילדים.

פרופי פסח אמר כי הטיפול בילדים השבים הוא "אירוע אנושי ולא רפואי, אבל זה אינו הזמן לסכם עדיין. נשמר את הדריכות, בתקווה שאלה שנותרו בשבי יחזרו במהרה. לא יכול להיות שיש איזשהו רופא ילדים בעולם שיישאר אדיש לאירוע מסוג זה".

כשפרופ' גילת השמיעה הקלטה ששלחה לה אחת הילדות הצעירות מבין השבות לאחר שחרורה מבית החולים, שבה היא מספרת על רסיס שיצא מאצבעה ומיד בנשימה אחת ממשיכה ומספרת שהצטרפה לאחיותיה ש"עשו עגילים", הרופאים התקשו להסתיר את רגשותיהם. הם הצטרפו לקריאת האיגוד לרפואת ילדים לעשות הכל כדי להחזיר הביתה את החטופים כולם - ילדים, מבוגרים, נשים וגברים.

נושאים קשורים:  כנסים,  איגוד רופאי הילדים,  פרופ' איתי פסח,  פרופ' צחי גרוסמן,  חטופים,  חדשות,  ד"ר גלעד בודנהיימר,  פרופ' גילת לבני,  ד"ר איילת רימון
תגובות
אנונימי/ת
16.02.2024, 18:51

15 אלף ילדים פלסטינים נרצחו על ידי ממשלת נתניהו

17.02.2024, 19:42

מישהו עובר על התגובות פה? בושה וחרפה שדבר כזה כתוב פה כבר מעל יממה.

19.02.2024, 08:07

אכן, כ15000 ילדים נהרגו במלחמה בעזה , ורק אנשים שדה -הומניזציה של האויב מהדהדת מהם ומתגובותיהם יכולים לכעוס על התגובה, ולהתעלם מהמציאות.
אוהב ציון ? לא למען הציון הזאת אני נאבק ושואף

אנונימי/ת
19.02.2024, 11:14

פפו, אנחנו לא יכולים לדעת את מספר ההרוגים ברצועה כי חמאס שולט במשרד הבריאות.
בכל מקרה הם לא נרצחו (האם אתה זקוק לפירוש המילה רצח?).
רק אנטי- ציוני לא ירגז על תגובה שמאשימה ברצח.
ואם הזכרת מציאות - המציאות היא שבזירת לחימה מורכבת כזאת , כל מדינה אחרת ( כולל ארה"ב) הייתה גורמת למוות של 150 אלף ילדים לפחות.
אז גם אם המספרים נכונים הדרך הנכונה להציגם היא: רק 15000 ילדים נהרגו תודות למאמצי צהל שלא לפגוע באוכלוסיה אזרחית.

19.02.2024, 20:18

אני מסכים כי המילה נרצחו אינה מתאימה
אבל מה שמטריד אותי גם כאן וגם בתגובות אחרות זאת האטימות המוחלטת של האנשים לסבל , שהוא נורא, בצד השני ( גם המספרים שלך 15000 או 150000, אתה קולט מה אתה כותב ?). אין לכך קשר לדעה מדינית או למה היה קורה במלחמה של ארה"ב או אם רוסיה ואוקראינה הורגים גם אזרחים. האטימות הזאת מצטרפת לכך שכמעט לא מדווחים באמצעי התיקשורת שלנו על מה שקורה בעזה.
התוצאה היא דה-הומניזציה של הפלשתינאים שמביאה לדעות פוליטיות מופרעות של בן -גבירים למיניהם שמביאים לעמדות פוליטיות מופרכות של ממשלת ישראל. בטווח הארוך כולנו משלמים את המחיר על האטימות הזאת וחוסר הנסיון להכיר את הצד השני , דבר שבעיני לא סביר.
דרך אגב , למה אתה מגיב באנונימיות?

אנונימי/ת
19.02.2024, 22:12

פפו, מלחמות זה דבר לא סימפטי. נהרגים בהן אנשים. ובמלחמה שהאויב מפר את הכללים, משתמש באזרחים כמגן ואף מעוניין בהרג שלהם כדי לזכות באהדה - ימותו אזרחים. לא ניתן להימנע מכך והאחריות היא על חמאס.
האם זה טרגי? כן זה טרגי.
הדה-הומניזציה היא תוצאה של התמיכה האדירה של האזרחים שם בחמאס. באירועי ה 7 באוקטובר חלק גדול מהזוועות בוצעו על ידי תושבים ולא לוחמי חמאס, שנכנסו מאוחר יותר. יש תמונות המראות את חגיגות השמחה לטבח שבוצע.
הורים מלבישים תינוקות בבגדי מחבל ואומרים שהילד שלהם יהיה שאהיד (אינשאללה..). במחנות קיץ החל מהגן מלמדים אותם להרוג יהודים.
אני בהחלט מסכים שחשוב להכיר את הצד השני. אבל אם יש מישהו שצריך להכיר את הצד השני זה אתה.
ואל תדחוף את החזון של בן גביר לעניין זה שיש חברי כנסת מנותקים זה לא סותר שאנו מתמודדים אוכלוסיה שברובה המוחלט הייתה עושה את המעשים האלה לכולנו. לפי המבחן של סדום כפי שמתואר בספר בראשית , דינם של תושבי עזה היה זהה.

19.02.2024, 22:45

שוב , אנונימי

אנונימי/ת
20.02.2024, 19:29

פפו
תגובתך מצביעה על בעיה קוגניטיבית שלך.
את המלחמה, התחילו החמאס ותומכיהם..
כדאי שתתחיל לקרוא על כך.
מדינת ישראל נקלעה לסכנה קיומית של ממש.
אז די לך

אנונימי/ת
20.02.2024, 09:49

כשאין יכולת להתמודד עם הטענות מתייחסים לזהות המגיב.
אני אחדש לך, יש כאן גם כאלה שמגיבים בשם בדוי ואתה לא שם לב לכך.
עושה רושם שהזדקנת מבלי להתבגר

21.02.2024, 15:35

פורום דוחה. עדיף שייסגר (לתשומת לב העורכים). כשרופא אחד אמיץ מביע את דעתו בשמו המלא מתנפלים עליו ad hominem פחדנים אנונימיים. "פפו" ... אפילו לכבד קולגה בתואר ד"ר הם לא מסוגלים. ועוד מוסיפים עלבונות שמתייחסים לגיל. פחדנים.

אנונימי/ת
25.02.2024, 19:36

שפפו יתייחס קודם לטיעונים שהועלו בפניו ולא יפטור אותם כלאחר יד ב"שוב, אנונימי", ואז יהיה אפשר לדון דיון ענייני.
מה הקשר לכן או לא ד"ר/פרופ' לפני השם, לא הבנתי..

אנונימי/ת
27.02.2024, 07:57

אבנר טיעוניך מגוחכים. מי שנוקט באד הומינום זה אתה , פפו ודומיכם. אתם אלה שבמקום להתייחס לטענות עצמן ולגופו של עניין, עוסקים בזהות המגיב. זה בדיוק אד הומינום.
ועוד בנוסף חושבים שלהתבטא בגלוי כפנסיונר זה הופך אתכם לאמיצים 🤣